خواندنی ها

بازسازی سرویس بهداشتی و حمام +5نکته طلایی!

بازسازی سرویس بهداشتی

با گذشت زمان خانه‌ها قدیمی و فرسوده می‌شوند. یا برخی افراد همیشه به دنبال داشتن فضایی مدرن برای منزل خود هستند. برای کاهش هزینه‌های ساخت منزل جدید، بازسازی آن پیشنهاد می‌شود. یکی از مهم‌ترین مکان‌ها بازسازی سرویس بهداشتی و حمام است. چرا که به مرور زمان به دلیل رطوبت زیاد این مکان‌ها دچار فرسودگی بیشتر و خرابی بیشتر می‌شوند. اما سرویس بهداشتی و حمام ممکن است کمی سخت یا زمان‌بر باشد اگر که با مراحل و انواع روش‌های آن آشنا نباشیم. شرکت تولیدی ملزومات سرویس بهداشتی و حمام اسپادانا در این مقاله قصد دارد مقرون به‌صرفه و راحت‌ترین روش را به شما پیشنهاد دهد.

روش های بازسازی سرویس بهداشتی

بازسازی سرویس بهداشتی و حمام نه تنها موجب زیباتر، به‌روزتر بلکه موجب بهداشتی‌تر شدن آن می‌شود که به دو روش قابل انجام است. انتخاب هر روش در مرحله اول بستگی به نیاز شما به بازسازی دارد، در ادامه بستگی به میزان بودجه، زمان، میزان تجهیزات مورد نیاز و متراژ دارد که در ادامه به توضیح بیشتر آن می‌پردازیم.

1. بازسازی سرویس بهداشتی بدون تخریب

قطعا در مرحله اول شما برای داشتن سرویس بهداشتی لاکچری به‌دنبال بازسازی سریع، کم هزینه و راحت هستید. به همین دلیل، به سراغ بازسازی بدون تخریب می‌روید. اما قبل از اینکه انتخاب کنید که بازسازی سرویس بهداشتی همراه با تخریب باشد یا بدون تخریب، درنظر بگیرید که چرا می‌خواهید اصلا بازسازی انجام دهید. آیا برای خرابی‌های ایجاد شده است یا نه، تنها به جهت مدرن‌تر کردن و زیباتر کردن حمام و دستشویی دست به بازسازی زده‌اید. بنابراین تنها اگر به دنبال مدرن کردن فضای سرویس بهداشتی و حمام هستید می‌توانید آن را بدون تخریب هم انجام دهید.

نکته‌ی دیگر اگر بازسازی سرویس بهداشتی کوچک هم مدنظر شما است هم می‌توانید از بازسازی بدون تخریب استفاده کنید، فقط در صورتی که نیاز به بازسازی فنی نداشته باشد. این نوع بازسازی در زمان کمتر و با بودجه کمتری انجام خواهد شد. همچنین، دیگر ساکنین منزل نیاز به ترک خانه و جابه‌جایی ندارند. برای بازسازی بدون تخریب شما تنها نیاز به یک لیست خرید از انواع کفپوش‌ها، دیوارپوش، آینه، روشویی، جا صابونی ، جا دستمالی و سایر لوازم دکوراتیو دیگر دارید. درصورت به‌کار بردن کفپوش و دیوارپوش، شما دیگر نیازی به کندن کاشی و سرامیک‌های قدیمی ندارید.

بازسازی سرویس بهداشتی و حمام

2. بازسازی سرویس بهداشتی همراه با تخریب

اگر قصد دارید سرویس بهداشتی را اصولی‌تر بازسازی کنید وتمامی خرابی‌ها از جمله فرسودگی لوله فاضلاب‌ها و اتصالات را هم برطرف کنید. یا اگر مدنظر دارید که مکان سرویس بهداشتی و حمام را تغییر دهید، یا فضای آن را کوچیک‌تر یا بزرگ‌تر کنید به دنبال بازسازی همراه با تخریب بروید.

در این روش، نیاز به تخلیه منزل دارید چرا که آلودگی ایجاد شده ممکن است بیش از اندازه باشد و باعث آزار و اذیت اهالی منزل و کثیف شدن اسباب و اثاثیه منزل شود. همچنین، به بودجه مدیریت شده‌ و کافی نیاز دارید. در غیر این صورت ممکن است دچار کمبود بودجه شوید و به دنبال آن نتوانید مراحل بازسازی سرویس بهداشتی را تکمیل کنید.

همچنین در بازسازی همراه با تخریب ممکن است زمان بیشتری برای بازسازی سرویس بهداشتی و حمام اختصاص دهید. نیرو و منابع انسانی یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورها به‌شمار می‌رود. از متخصصان لوله‌کشی تا نصاب کاشی و سرامیک و کارگران زحمت‌کش و حتی طراحان داخلی همگی ممکن است روی این پروژه همکاری کنند. لیست خرید در این نوع بازسازی طولانی‌تر و ریزتر خواهد بود. از آنجایی که شما نیاز به تغییر لوله و اتصالات و لوله فاضلاب‌ها دارید قطعا باید از شر کاشی و سرامیک‌های قدیمی خلاص شوید و کاشی و سرامیک جدید به‌کار ببرید. درصورت نیاز به خرید لوازم بهداشتی ساختمانی می‌توانید از تولیدات کارخانه اسپادانا اعم از جا دستمال توالت ، جا مایع دستشویی چشمی و … با قیمت‌های تولیدی کارخانه استفاده کنید.

بازسازی سرویس بهداشتی کوچک

مراحل بازسازی سرویس بهداشتی

در بخش‌های قبلی گفته شد که شما برای بازسازی نیاز به برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی دارید. اما اینکه از کجا شروع کنیم و در آخر به چه چیزی خواهیم رسید را در این بخش به صورت کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1. تعیین هدف از بازسازی سرویس بهداشتی قدیمی (تبدیل به فضایی مدرن و زیبا، افزایش کارآمدی سرویس بهداشتی و غیره)
2. بررسی ایرادات، تغییرات یا موارد مورد بازسازی
3. داشتن یک دید کلی نسبت به طرح نهایی
4. تحقیقات لازم و برنامه‌ریزی هدفمند (بودجه‌بندی مالی، زمان‌بندی و غیره)
5. انتخاب مناسب‌ترین روش بازسازی
6. تعیین بهترین نیروی انسانی مربوط
7. تهیه لیست خرید از ملزومات و تجهیزات مورد نیاز
8. شروع فرایند تخریب و تخلیه نخاله‌ها
9. شروع زیرسازی و تعویض لوله فاضلاب، لوله‌کشی آبی، برق‌کشی، شیب‌دهی مناسب و سایر زیرساخت‌ها
10. شروع و هدایت فرایند کاشی‌کاری دیوار، کف و سقف سرویس بهداشتی
11. نصب لوازم مورد نیاز چون نصب آینه، روشویی، جا صابونی
12. ارزیابی نهایی و تایید نهایی

نکات کلیدی در بازسازی سرویس بهداشتی و حمام

تاکنون انواع روش‌های بازسازی و مراحل بازسازی سرویس بهداشتی و حمام به صورت کلی مطرح شد. در ادامه مقاله ما به بررسی کامل‌تری خواهیم پرداخت تا دیگر ابهاماتی برای شما در جهت بازسازی سرویس بهداشتی وجود نداشته باشد. بنابراین موارد زیر را هنگام برنامه‌ریزی درنظر بگیرید.

بازسازی کف سرویس بهداشتی

چه بازسازی شما همراه با تخریب باشد یا بدون تخریب، شروع فرایند بازسازی از کف سرویس بهداشتی و حمام خواهد بود، مخصوصا اگر بازسازی همراه با تخریب باشد. چرا که زیرساخت مهم‌ترین فرایند در بازسازی به‌شمار می‌رود و بیشترین بخش سرویس بهداشتی و حمام که بیشتر مورد تخریب و آسیب قرار می‌گیرد همین بخش است. لوله‌کشی استاندارد، عایق‌بندی اصولی و شیب سازی مناسب و انتخاب نوع کف پوش جزو مهم‌ترین اقدامات بازسازی کف سرویس بهداشتی است. با توجه به نیاز، سلیقه و بودجه‌ای که برای این قسمت در نظر گرفته‌اید نوع کف‌پوش را از بین کف‌پوش‌های چوبی، البته با جنس ترمووود، سنگی، سرامیکی، بتی و همچنین از پارکت و لمینت می‌توانید انتخاب کنید. اگر از کاشی یا سرامیک استفاده می‌کنید از درزگیری و دوغاب‌زنی مناسب استفاده کنید.

بازسازی سرویس بهداشتی ایرانی

بازسازی سقف سرویس بهداشتی

برخی افراد در هنگام بازسازی سرویس بهداشتی کوچک حساسیت کمتری به سقف حمام و دستشویی نشان می‌دهند. اما انتخاب مناسب‌ترین متریال برای سقف در ماندگاری و زیبایی تاثیر بسیار بزرگی می‌گذارد. همانطور که برای کف و دیوارهای سرویس بهداشتی و حمام از متریال ضدآب استفاده می‌کنید برای سقف هم باید از پوشش مناسبی استفاده کنید. معمولا برای سقف سرویس بهداشتی از پوشش‌هایی چون پی وی سی (PVC)، کناف یا طلق استفاده می‌کنند. انتخاب نوع پوشش سقف هم به بودجه، نظر شما و مشاور دکوراسیون داخلی شما بستگی دارد. از دیگر موارد مهمی که در بازسازی سقف سرویس بهداشتی باید در نظر بگیرید، نورپردازی سقفی است که باید سقف کاذب درنظر بگیرید.

انتخاب کاشی و سرامیک

می‌توان گفت در بازسازی سرویس بهداشتی انتخاب نوع دیوار‌پوش به دلیل تنوع بالایی که دارند جزو سخت‌ترین پروسه خواهد بود. در گذشته‌های دور سرویس بهداشتی و حمام را سیمان می‌کردند اما با وجود پیشرفت‌هایی در این زمینه شکل گرفت کاشی و سرامیک وارد بازار کار ساخت و ساز شد. اخیرا اگر خانه‌های مدرن را دیده باشید برخی افراد از انواع دیوارپوش‌ از جنس بتن اکسپوز، میکروسمنت، سنگ و غیره استفاده می‌کنند. اگر فضای بزرگتری برای سرویس بهداشتی و حمام درنظر گرفته‌اید محدودیتی در انتخاب کاشی و سرامیک یا انواع دیگر دیوارپوش‌ها ندارید. اما اگر سرویس بهداشتی و حمام شما کوچک است انتخاب مدل کاشی سرویس بهداشتی کوچک به دقت بیشتری نیاز دارید.

بازسازی سرویس بهداشتی قدیمی

نورپردازی در سرویس بهداشتی

اگر دکوراسیون و بازسازی‌های مدرن را دیده باشید نورپردازی نقش بسیار مهمی دارد. برای بازسازی سرویس بهداشتی ایرانی همین مسئله هم صدق می‌کند. نوع نورپردازی به چندین فاکتور بستگی دارد. فضای و سایز سرویس بهداشتی و حمام، رنگ دیوارپوش و کف‌پوش‌ها و نوع دکوراسیون. اما معمولا از نورهای مخفی خطی استفاده می‌کنند چرا که ضدآب هستند.

نکته دیگر اینکه اگر از لامپ‌های سقفی استفاده می‌کنید نباید از لامپ‌های آویزان باشد، بلکه باید از لامپ‌های توکار استفاده کنید. رنگ لامپ نکته قابل توجه دیگر است. معمولا رنگ لامپ سلیقه‌ای و وابسته به رنگ دیگر متریال به‌کار رفته دارد. دو رنگ زرد و سفید در انتخاب رنگ لامپ رایج‌تر هستند. به عنوان مثال در سرویس بهداشتی و حمام کوچک برای نوردهی بهتر از رنگ سفید استفاده می‌کنند. اما ممکن است لامپ مخفی پشت آینه روشویی را زرد درنظر بگیرند. یا اگر در سرویس بهداشتی وحمام پنجره وجود داشته باشد از رنگ سفید بیشتر استفاده می‌کنند.

انتخاب شیرآلات و لوازم بهداشتی مناسب

نکته آخر در بازسازی و دکوراسیون سرویس بهداشتی ایرانی انتخاب شیرآلات و لوازم بهداشتی مناسب است. مدل شیرآلات و رنگ شیرآلات مانند موارد بالا کاملا بستگی به سلیقه و بودجه شما دارد. اما در اکثر موارد از شیرآلات استیل استفاده می‌کنند. رنگ‌های سفید کروم و طلایی از رایج‌ترین رنگ‌ها در طراحی سرویس بهداشتی مدرن هستند. اما گاها از شیرآلات مشکی رنگ هم استفاده می‌شود. در این مورد بیشترین توجه روی طیف رنگی موجود در طراحی بوده است. جدیدا، برای توالت فرنگی هم صفحه کلید آب‌پاش توالت به‌کار می‌برند که روی دیوار نصب می‌شود. رنگ‌های فوق می‌توانند ترکیبی باشند یا به دو صورت براق یا مات درنظر گرفته شوند. بهتر است شیر توالت، شیر روشویی و شیر دوش حمام هر سه از یک مدل، طرح و رنگ باشد. یک نکته فنی مهم در انتخاب نوع شیرآلات رسوب‌گیری کمتر آن‌ها است. لوازم بهداشتی که برای سرویس بهداشتی و حمام باید استفاده کنید شامل جا صابونی، جا مایع دستشویی چشمی ، آویز حوله، جا مسواکی دیواری، دستگاه خمیر دندان اتومات، خوشبوکننده هوا، قفسه حمام پلاستیکی و نگهدارنده تی و جارو هستند.

انتخاب شیرآلات و لوازم بهداشتی مناسب

سخن نهایی

اکثر افراد جامعه بر این باور هستند که بازسازی منزل مخصوصا بازسازی سرویس بهداشتی بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر است، در صورتی که مدیریت زمان و بودجه را خود شما یا با کمک مشاور دکوراسیون داخلی برآورد می‌کنید. اما در ابتدا باید هدف از بازسازی سرویس بهداشتی را تعیین کنید، سپس انتخاب مناسب‌ترین روش برای بازسازی، تهیه لیست خرید ملزومات، هماهنگی با نیروی کار و درنهایت شروع فرایند بازسازی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *